Seminarium med kompositören Philip Cooke under Lund Choral Festival

A few words with with composer Philip Cooke

21 oktober 15:45 - 16:45

Hörsalen Domkyrkoforum i Lund!

Den brittiska tonsättaren Phillip Cooke kommer i ett samtal med Lundakompositören Henrik Dahlgren prata om sitt arbete som kompositör, sin musik, och framför allt sitt nya stycke The Shadow Calls skrivet till manskören Svanholm Singers att uruppföras under Lund Choral Festival 2022. Samtalet kommer pågå ungefär 30 minuter och föjas av en frågestund. OBS! Samtalet sker på engelska!
I samarbete med Körcentrum Syd och Musikhögskolan i Malmö

Phillip Cooke är en mycket framgångsrik och efterfrågad tonsättare, föreläsare och författare. Uppvuxen i ’The Lake District’, England, men numera hemmastadd i Aberdeen där han också är professor i komposition vid Universitetet. Cooke har arbetat med många av världens toppkörer och ensembler och hans musik kan frekvent höras i BBC Radio 3, samt nyligen även BBC Radio 4 och Classic FM.

Cooke var konstnärlig ledare för London Contemporary Music Group (LCMG) mellan 2004-2010 och hans musik har bl.a. framförts under London Festival of Contemporary Church Music, Lake Dirstirct Summer Music Festival, Tête à Tête Opera Festival, Musica Sacrae (Poland), Sound Festival (Aberdeen), St Magnus Festival, The Cumnock Tryst and the John Armitage Memorial (JAM) concerts. 2014 släppte Regent Records en CD av Chapel Choir of Selwyn College, Cambridge med endast Cooke’s musik, och 2015 nådde CDn The Eternal Ecstasy, innehållandes Cookes motett med samma namn, brittiska ’Classical Charts Top 10’. Cookes stycke The World on Fire nådde 2017 en förstaplats på samma topplista med Choir of The Queen’s College, Oxford. Stycket får sin Sverige-premiär av Svanholm Singers och Carolinae Damkör under Lund Choral Festival 2022. Utöver sitt arbete som tonsättare har Cooke även släppt två böcker, The Music of Herbert Howells(Boydell Press, 2013) och The Music of James Macmillan (Boydell Press, 2019).