Intervju med Signe Olofsson, student 2021

Vi frågade Signe Olofson, kursdeltagare på Dirigent- och körledarkurserna 2021, om hennes intryck av kursen!

Porträtt Signe Olofsson med kaffe

Berätta lite kort om din musikerbakgrund och ditt arbete med kör!
I grunden är jag pianist, men kör har varit en del av mitt liv sedan mycket länge. Jag började sjunga i Barnkammar-sångarna runt 11 års ålder. Jag har även sjungit i flera av körerna vid Kulturskolan i Lund samt St Petri Ungdomskör i Malmö, Lunds Akademiska Kör, Palaestra Vokalensemble, och Sveriges Ungdoms-kör. Vägen till att även dirigera kör var därför inte särskilt lång. När jag gick vid Sundsgårdens Folkhögskola i Helsing-borg hade jag kördirigering som bi-instrument under ett års tid, och jag har fått prova på att dirigera flera av de körer jag sjungit i.

VIlken delkurs i Dirigent- och körledarkurserna gick du, och när?
Jag gick delkurs B under sensommaren 2021.

Vad hade du för förväntningar på kursen?
Främst ville jag verkligen få testa på hur det verkligen känns att få jobba med kör, och hur det skulle vara att faktiskt ha det som karriär. Eftersom att det inte är något jag gör speciellt ofta, mer än att vikariera lite då och då i någon enstaka kör så var det en bra möjlighet att få testa det. Det var även en möjlighet att få lite bättre koll på hur bra koll jag egentligen har på dirigering, och att få putsa på tekniken.

Motsvarade kursen dina förväntningar i något/några avseenden?
Jag tyckte att kursen mötte mina förväntningar bra. Jag är ofta en person som tycker om att göra saker utan att fundera för mycket på förväntningar innan det börjar, utan istället få uppleva det där och då. Att spendera varje dag i en vecka med att bara hålla på med kör ger en bra bild av hur det kan kännas att vara dirigent.

Vad tycker du om upplägget under kursveckan?
Jag tycker att det var bra. Det var skönt att få börja veckan med endast deltagarna och att kören först kom till senare under veckan. Det var bra att få fokusera på grundteknik i början för att få bra koll på var man befann sig med sin teknik.

Tog du med dig något från kursen, som du har användning för idag?
Det här är verkligen ingenting som talar negativt om kursen, jag lärde mig hur mycket som helst, men att gå kursen fick mig att inse att dirigering kanske inte är det jag vill göra till min huvudsakliga karriär. Det är kunskap jag kommer ha mycket nytta av, och även kunskap jag kan ha med mig om jag ändrar mig om yrket i framtiden!

Vill du hälsa något till andra som funderar på att söka Dirigent- och körledarkurserna i år?
Sök, sök, sök! Om man har det minsta intresse av dirigering, eller att utveckla sitt dirigerande så tycker jag inte att man ska tveka.

Signe Olofson dirigerar 210813
Signe Olofsson dirigerar under avslutningskonserten i S:t Petri kyrka 14 augusti 2021.