Masterclass med Katarina Henryson och Peder Karlsson från The Real Group!

Bild på Katarina Henryson och Peder Karlsson.

I samarbete mellan studieförbundet Bilda och Körcentrum Syd vid Musikhögskolan i Malmö erbjuds du möjligheten att följa en inspirerande workshop med två av Sveriges mest rutinerade vokalgruppsartister!
Katarina och Peder arbetar med 3 av Bildas gospelkörer, med målet att hjälpa dessa  utvecklas och hitta nycklar för att bli säkrare, tryggare och mer närvarande i sången.

Vill du komma som åskådare och ta del av denna masterclass? Då är du hjärtligt välkommen - evenemanget har fri entré men anmälan krävs.

Möjlighet till mat och fika till självkostnadspris finns, betalas på plats.

Mejla namn, telefonnummer och eventuella allergier och kostönskemål till zofia [dot] asenlof [at] korcentrumsyd [dot] lu [dot] se senast söndagen den 20 november.

Upplägget bygger på att körerna träffas, har gemensam uppsjungning och därefter kommer en av körerna få jobba med Peder och Katarina medan de andra körerna lyssnar. Varje kör bestämmer själv vilken/vilka sånger man vill sjunga och få vägledning kring under masterclassen. Det kan vara en sång/sånger som kören vill utveckla på något sätt, eller en svår del som kören har fastnat i. Genom det arbetssättet får alla ta del av tekniker och tankar för varandras körer. Naturligtvis varvas det med pauser, fika och lunch.

Katarina Henryson

Sedan 1984 har hon arbetat i olika konstellationer och musikgenrer, från klassisk musik till jazz och soul. Hon är kanske mest välkänd för den breda allmänheten som en av originalmedlemmarna i den internationellt framgångsrika a cappellagruppen The Real Group – med turnéer runt hela världen och ett 20-tal album. I eget namn har hon bland annat samarbetat med musiker och kompositörer som Roland Pöntinen och Svante Henryson.

Katarina Henryson verkar också för den vokala utvecklingen och tillgängligheten som styrelsemedlem i The Real Group Academy, Eric Ericsson International Choral Centre samt för upphovsrättsfrågor inom SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation)

Peder Karlsson,
född 24 oktober 1963 i Stockholm, är sångare, kompositör, arrangör och gitarrist.
Han var 1984 med och grundade vokalgruppen The Real Group och var medlem fram till 2010. Mellan 2011 och 2014 var Peder konstnärlig ledare för kören Perpetuum Jazzile i Slovenien. Sedan 2015 undervisar Peder i rytmisk körledning vid Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus och Aalborg, Danmark, sedan 2016 med titeln adjungerad professor. Utöver detta frilansar Peder som workshop- och seminarieledare.[
Karlsson studerade arrangering/komposition på Musikhögskolan i Stockholm 1986 till 1988, bland annat för Ingvar Karkoff, Daniel Börtz och Bengt-Arne Wallin.